Een held met Geld

Een Held Met Geld is een concept van Talisa Ong, winnares van de city Challenge.  Een Held Met Geld is een initiatief dat het taboe ‘’geldzorgen’’ wil doorbreken. Zij gaan in gesprek met de weg mensen in Breda en praten over hun geldzaken. Hun doel is dat iedereen makkelijker over geld kan praten en het bewust maken van geldzaken.

‘In november 2016 heeft de Gemeente Breda een vraagstuk uitgeschreven voor de burgers om mee te denken aan een plan. Ik heb daaraan meegedaan met ‘’Een Held Met Geld’’, wat wij in januari hebben gewonnen. In maart zijn wij begonnen met het ontwikkelen van het concept. Ik deed mee, omdat ik het belangrijk vond om over armoede na te denken. Een Held Met Geld wil het taboe rondom geld doorbreken. Wij zijn er voor je als je tips wil hebben over financiële zaken of als je gewoon iemand nodig hebt om mee te praten. Als er iemand echt hulp nodig heeft, omdat diegene er niet uit komt dan kunnen wij ze altijd nog doorsturen naar andere instanties,’ aldus Talisa Ong.

Een taboe doorbreken

‘Wij zijn van mening dat over geld praten een ‘taboe’ is. In Nederland doe je dat niet, vooral niet als je weinig geld hebt. Een Held Met Geld wil dat taboe doorbreken. Door positief met de weg mensen te communiceren verbreek je dat taboe al gauw,’ aldus Talisa ong. Ondanks dat Een Held met Geld nog in opstart is, hebben zij grootse plannen om het taboe te verbreken. ‘Ik had al een bedrijf dat keek naar hoe mensen zich gedragen, waarom zij dat doen en hoe dat in de toekomst gaat veranderen. Een Held met Geld sluit hier goed bij aan. Het is belangrijk dat de mensen zich niet alleen op het nu focussen, maar ook op de toekomst,’ vertelt Talisa Ong.

Doorbraak

‘Het is belangrijk voor de mensen om te weten waar zij terecht kunnen als zij vragen hebben. Een Held Met Geld wil duidelijk maken dat de mensen terecht kunnen bij ons. Sommige mensen zijn heel terughoudend als het over hun eigen financiële zaken gaat, maar wanneer het over het algemeen gaat, hebben zij veel te vertellen. Op dit moment hebben wij een Facebookpagina, Twitter en Instagram. Daarop posten wij tips, maar ook informatie om bewust te worden van de financiële zaken. Wij gaan ook naar evenementen, waar wij de mensen duidelijke tips geven, maar ook gesprekken met ze aangaan. Binnenkort staan wij bij de Stada en in Hoge Vucht. (Datum nog onbekend). Omdat wij nog heel erg in de opstartfase zitten, maar toch veel aandacht krijgen, zoeken wij nog vrijwilligers die zich willen inzetten om gesprekken aan te gaan met de mensen. Om het onderwerp wat luchtiger te maken, hebben wij een spel op Kahoot waardoor de mensen wat makkelijker tegen de situaties aan kunnen kijken,’ aldus Talisa Ong.

Een Held Met Geld heeft hun doel duidelijk laten merken en wil graag een positieve organisatie zijn waar je over geldzaken kan praten. Bent u geïnteresseerd of wilt u meer informatie? Ga dan naar de onderstaande website of neem een kijkje op hun social mediapagina’s: