Zelfs de VVD-staatssecretaris begint te schuiven: onze campagne om de schuldenindustrie te veranderen slaat aan

Staatssecretaris Tamara van Ark stuurde vandaag haar schuldenplannen naar de Tweede Kamer. Er is goed nieuws, slecht nieuws en mogelijk goed nieuws.

Een installatie van schuldenpost door Marleen Sleeuwits (voor De Correspondent)

Eén ding staat vast: er is iets veranderd in de schuldenindustrie.

Twee jaar geleden stemde de VVD nog tégen een motie die opriep tot ‘overheidsincasso met oog voor de menselijke maat’. Nu ligt er waarin een VVD-staatssecretaris het heeft over een ‘brede schuldenaanpak’ en schrijft dat ze ‘op alle fronten een grote slag wil maken in het terugdringen van schuldenproblemen’.

Samen met Sarah Sylbing, Ester Gould, Annemarie Gehrels en Pieter Hilhorst schreef ik vorig jaar waarin we aanbevelingen deden voor beter schuldenbeleid. We kregen steun van rechters, deurwaarders, schuldhulpverleners, schuldenaren en zelfs van de grootste schuldeisers van ons land.

Wij schreven dat manifest uit frustratie. Schulden kregen weinig politieke liefde, terwijl ze bijna een half miljoen Nederlanders raken. En als er dan eens over werd gesproken, dan was het wachten op het tikkie terug op de schuldenaar: eigen schuld, dikke bult.

In deze brief zie je dat niet meer. Wat dat betreft hebben we al een beetje gewonnen: wie schulden heeft is niet altijd meer schuldig.

De Kamerbrief zelf bevat goed nieuws, slecht nieuws en nieuws dat goed kan zijn.

Lees verder bij de bron.