Scheefwonen

De discussie laaide weer even op deze zomer. Scheefwonen verziekt de woningmarkt. Er is bijna geen woord te vinden waar ik meer jeuk van krijg dan van ‘scheefwonen’. Mensen wordt een schuldcomplex aangepraat omdat ze in een lekker huisje met lage huur wonen. In Breda waren dat overigens twee jaar geleden nog slechts 10,4% van de huurders. Is dat nou echt een schande.

Nee, natuurlijk niet? Het is een veel grotere schande dat mensen steeds meer van hun geld kwijt zijn aan dure woningen. Sommige huurders zijn al zo wat de helft van hun inkomen kwijt aan huur. Eigenlijk te gek voor woorden natuurlijk, de helft! Meer betaalbare woningen erbij zou veel logischer zijn.

De scheefheid andersom is namelijk veel groter in Breda. Daar hoor je niemand over. In 2016 woonden 14,7% van de huurders in een te dure woning ten opzichte van hun inkomen. Die dure scheefwoners hebben het dus zwaar te halen. Of je 900 euro huur per maand betaald of 600, dat scheelt nogal. Als we de armoede onder hardwerkende Nederlanders willen aanpakken moeten we ze eerlijker loon gaan betalen. Verlagen van de woonlasten helpt zeker ook.

De huren worden komende jaren alleen maar verhoogd. Aan de ene kant vanwege extra belastingen en heffingen die corporaties aan van het Rijk moeten betalen. Aan de andere kant omdat we ook nog van het gas af moeten en klimaatneutraal moeten wonen. Dat kost allemaal veel geld. En dat halen ze bij de huurders. De focust ligt in Breda ook nog eens op de bouw van middel dure huur (tussen 800 – 1000 euro). Bij die hardwerkende Nederlanders, in die te dure woningen, is de rek er wel uit.

Aanpak van armoede in Breda heeft dus ook een goede discussie over de woonlasten nodig. Welk deel van je inkomen is reëel om aan wonen te betalen. En waarom bouwen we dan niet meer betaalbare huizen die daar bij passen. De technieken zijn er, de corporaties willen echt wel.

Patrick van Lunteren
Oud wethouder Maatschappelijke opvang

2 gedachten over “Scheefwonen

• 10 oktober 2018 om 10:21
    Permalink

Waar nood is wordt de meest aantrekkelijke weg gevonden.
    Scheefwonen in de zin van in goedkoop huurhuis zitten pakt inwoners makkelijk op.
    Omgedraaid halen ze schouders op.
    Of dan ben je gek .

Ander soort verhuur is etage’s/kamers.
    Nieuwe Trent is van eigenaren “HUURVERHOGING”.
    Slimmeriken hebben in contracten juist gezet dat huurverhoging mogelijk is.
    Kortom in de crisistijd lok je huurders die dit kunnen betalen en “uit” de crisis ga je ze wegdrijven door andere (welgestelde betalers) binnen te halen.
    Ook een vorm van scheefgroei.
    Of je pand voor veul meer verkopen(boschstraat).
    Waar, maar de vraag is:
    Hoe gaat Breda, Wij het woonprobleem oplossen zonder met vingertjes te wijzen of ten dupe te zijn?
    Wie heeft (nog) een zuiver, eerlijk en vooruitkomende mentaliteit.

Beantwoorden
  • 10 oktober 2018 om 12:20
    Permalink

euro, dus meer dan duizend gulden. Mijn woning is allang betaald. Er wordt overigens uitstekend onderhoud gepleegd, maar daar betalen wij ook voor.
    Deze overheid is voortduren bezig mensen geld uit de zakken te kloppen. Denk aan de 2 procent btw op de voedingsmiddelen die ons is opgelegd. Evenmin als het kwartje van KOK, dat dit ook niet worden teruggedraaid. En dan maar van de daken schreeuwen, dat het zo goed gaat in Nederland! Jawel, de rijken worden steeds rijker, maar Jantje modaal kan maar net rondkomen met zijn hardverdiende geld en moet oppassen niet in een armoedeval te komen. Wat mij. Betreft mag het hele kabinet opstappen, zodat we opnieuw kunnen stemmen op de Sociale partijen, want die zijn er ook nog gelukkig. Het succes is aan ons!!!!

Beantwoorden