Scheefwonen

De discussie laaide weer even op deze zomer. Scheefwonen verziekt de woningmarkt. Er is bijna geen woord te vinden waar ik meer jeuk van krijg dan van ‘scheefwonen’. Mensen wordt een schuldcomplex aangepraat omdat ze in een lekker huisje met lage huur wonen. In Breda waren dat overigens twee jaar geleden nog slechts 10,4% van de huurders. Is dat nou echt een schande.

Nee, natuurlijk niet? Het is een veel grotere schande dat mensen steeds meer van hun geld kwijt zijn aan dure woningen. Sommige huurders zijn al zo wat de helft van hun inkomen kwijt aan huur. Eigenlijk te gek voor woorden natuurlijk, de helft! Meer betaalbare woningen erbij zou veel logischer zijn.

De scheefheid andersom is namelijk veel groter in Breda. Daar hoor je niemand over. In 2016 woonden 14,7% van de huurders in een te dure woning ten opzichte van hun inkomen. Die dure scheefwoners hebben het dus zwaar te halen. Of je 900 euro huur per maand betaald of 600, dat scheelt nogal. Als we de armoede onder hardwerkende Nederlanders willen aanpakken moeten we ze eerlijker loon gaan betalen. Verlagen van de woonlasten helpt zeker ook.

De huren worden komende jaren alleen maar verhoogd. Aan de ene kant vanwege extra belastingen en heffingen die corporaties aan van het Rijk moeten betalen. Aan de andere kant omdat we ook nog van het gas af moeten en klimaatneutraal moeten wonen. Dat kost allemaal veel geld. En dat halen ze bij de huurders. De focust ligt in Breda ook nog eens op de bouw van middel dure huur (tussen 800 – 1000 euro). Bij die hardwerkende Nederlanders, in die te dure woningen, is de rek er wel uit.

Aanpak van armoede in Breda heeft dus ook een goede discussie over de woonlasten nodig. Welk deel van je inkomen is reëel om aan wonen te betalen. En waarom bouwen we dan niet meer betaalbare huizen die daar bij passen. De technieken zijn er, de corporaties willen echt wel.

Patrick van Lunteren
Oud wethouder Maatschappelijke opvang