Het verhaal van Jolanda

Door Susanne van Loo

Een jonge vrouw van vijfentwintig jaar met een baby van drie maanden in de Maxi-Cosi meldde zich op 31 januari bij onze stichting. Jolanda is een zogenoemde sofahopper. Op de vlucht voor haar ex, die haar mishandelde. Haar neef heeft haar opgehaald en naar Breda gebracht. In Breda opgevangen door een nicht en een tante.

Samen met Jolanda ging ik op woensdag naar Centraal Onthaal in de hoop een uitkering en opvang voor haar te kunnen regelen. Ze heeft dus twee slaapadressen en omdat haar woonverleden her en der door het land ligt, geldt er geen regiobinding. Mij werd letterlijk gezegd dat ik maar als vriendin op de achtergrond moest blijven en me er niet teveel mee moest bemoeien. Helaas, de tien pagina’s tellende aangifte tegen ex werd niet eens bekeken, mevrouw moet eerst zorgen voor drie slaapadressen en werd doorverwezen naar het Sociaal Team.

Terug op kantoor het Sociaal Team gebeld, daar kon ze pas na twee weken terecht. Sta je dan als jonge moeder, zonder geld voor babyvoeding en luiers, wat de familie ook niet kon blijven bekostigen. Er moest dus een oplossing komen en snel. Na wat brainstormen, overleggen en rondbellen, werden we teruggebeld door de Beschermde Wieg. Deze had contact gelegd met het Babyhuis en daar kon Jolanda vrijdag al terecht. Uiteindelijk hebben we dit over het weekend heen getild en hebben wij haar op maandag 6 februari naar het Babyhuis gebracht.

Het Babyhuis is als een warm bad. De jonge moeders krijgen een eigen kamertje waar ze samen met hun baby kunnen slapen. Alles voor moeder en kind is aanwezig.

Het was even wennen voor Jolanda, ineens met veel andere mensen samenleven, niet meer helemaal vrij kunnen zijn… maar toch voelde het goed voor haar en ze besloot om te blijven en het traject te volgen. Gezien het verleden met haar ex, mocht ze de eerste weken niet alleen naar buiten, dit voor haar eigen veiligheid en die van de andere moeders. Wel werd er in de eerste week heel veel geregeld zoals; inschrijving Gemeente Dordrecht, aanvragen uitkering, afspraken met psychologe en nog veel meer. Jolanda liet zien dat ze heel zelfstandig is en regelde zoveel mogelijk zelf.

Dankzij stichting Kinderhulp heeft onze stichting o.a. ook een kinderwagen kunnen regelen voor Jolanda haar zoontje.

Al na een paar maanden (april) mocht ze naar de bovenverdieping. Deze deel je met 1 of 2 andere moeders, je hebt een grotere kamer en doet eigenlijk alles zelfstandig.

In augustus kreeg Jolanda haar eigen woning, een mooi appartement met tuintje. Het gaat goed met haar en haar zoontje.

Note: In het Babyhuis staan liefde, veiligheid en warmte centraal. Moeders vinden hier de rust om aan het moederschap te wennen en te omarmen. Daarnaast volgen zij het intensieve hulpverleningsprogramma, met als doel: het tot stand brengen van een veilige hechtingsrelatie tussen moeder en kind, begeleiding naar zelfredzaamheid, het creëren van een solide financiële gezinssituatie en het organiseren van onderdak en een goede dagbesteding.

In het Babyhuis draaien het kernteam (gedragsdeskundige, kraamverzorgende en coördinator zorg) en het team vrijwilligers diensten en is er 24-uurs opvang en begeleiding.