Jubileum voedselbank Breda

BREDA – Op donderdag 28 september 2017 bestaat Voedselbank  Breda 12,5 jaar. Een merkwaardig gevoel, maar ook een teleurstelling. Breda blijkt de voedselbank echt nodig te hebben, maar dit kan niet zonder vrijwilligers en donateurs. Verschillende mensen spreken op symposium om deze tweestrijdige dag te vieren.

Het is een memorabele dag. Mensen van verschillende leeftijdscategorieën en ervaringen komen op het jubileum van de Voedselbank. De voorzitter, een slachtoffer van armoede en vele anderen zullen hun verhaal doen. Dit doen zij, omdat ze de mensen duidelijk willen maken dat de voedselbank nog steeds nodig is in Breda.

Tweestrijdig gevoel
De sfeer is gezellig en iedereen praat met elkaar, maar Voedselbank Breda is toch niet blij. Na 12.5 jaar blijkt de voedselbank meer dan nodig in Breda. Nog steeds meer dan 900 gezinnen en individuelen gaan dagelijks naar de voedselbank. Dit onderwerp wordt besproken tijdens het symposium, maar ook over de schaamte en drempels van het gaan naar de voedselbank. Oud deelneemster Anita (Lindy) vertelt tijdens het symposium: ‘’Ik schaamde mij niet om naar de voedselbank te gaan. Ik was er juist blij mee. Voedselbank Breda was voor mij het lichtpunt in de duisternis’’. Niet iedereen schaamt zich, maar de voedselbank staat bekend om het ‘bedelen voor eten’. Wat ervoor zorgt dat mensen zich schamen om naar de voedselbank te gaan.

Motivatie
De oprichters van Voedselbank Breda, Jan Vinke en Martien van Bakel, hebben veel meegemaakt in de afgelopen 12,5 jaar. Daardoor zijn ze hartstikke gemotiveerd om ook de aankomende jaren zich in te zetten voor de arme stadsgenoten. Dit symposium is de start van een nieuwe campagne die de Voedselbank dankzij communicatiebureau Boven N.A.P kan lanceren. Ook zij spraken op het jubileum. Liliane van Heteren (Albert Heijn) sprak over bestrijden van voedselverspilling door samenwerking met de Voedselbank van de afgelopen 12,5 jaar, maar ook voor de aankomende jaren. Het is een prachtig initiatief waar veel mensen op af zijn gekomen. Door dit symposium hebben veel mensen de motivatie gekregen om iets te gaan doen tegen armoede, maar ook voor de Voedselbank Breda.

Vrijwilligers en donateurs
Zonder de vrijwilligers en donateurs kunnen zij niet verder met hun werk. Daarom hebben zij samen met communicatiebureau Boven N.A.P een nieuwe campagne gestart. Door naar 06-33163751 te sms’en met #vrijwilliger kan jij je al opgegeven als vrijwilliger. Wilt u doneren? Sms dan #ikwildoneren naar hetzelfde nummer. Zo kunt u ook een steentje bijdragen!

Geschreven door Petra Leeuwangh